Gå videre til innhold
Tre ting du bør tenke over dersom du står mellom en hybrid og en plug-in hybrid.
Tre ting du bør tenke over dersom du står mellom en hybrid og en plug-in hybrid.

Blogginnlegg -

Hva skal du velge, hybrid eller plug-in hybrid?

Toyota har hatt hybridbiler på markedet siden Prius kom i 1997. I dag fører vi åtte hybridmodeller, i tillegg til vår plug-in-hybrid, Prius Plug-in, som kom i 2012. Vi har med andre ord erfaring med begge teknologiene, og et godt sammenligningsgrunnlag. Her går vi gjennom tre punkter som du bør tenke over dersom du står mellom en hybrid og en plug-in-hybrid.

1. Lading

Den viktigste forskjellen mellom hybrid og plug-in hybrid er størrelsen på batteriet. Plug-in hybrider har større batteri for å kunne kjøre lengre strekninger på eksternt tilført strøm. Siden batteriene er kostbare å produsere er gjerne plug-in hybrider dyrere enn hybrider. Avgiftsreduksjoner fra staten minsker noe av differansen, men eksempelvis er Toyota Prius Plug-in rundt 40.000 kr dyrere enn Toyota Prius.

Men du kan spare in plug-in-kostnaden ved å lade hyppig. Du kan regne med 10 til 30 kroner per lading, avhengig av strømpris og batteristørrelse. Tenk hvor mange ganger bilen vil lade i løpet av et år, og dermed hvor lang tid det tar før du sparer inn ekstrakostnaden. Du kan for eksempel spare ca. 6.000 kr per år (300 dager á 20 kroner).

2. Kjøremønster

Etter fem år med Prius Plug-in og 20 år med Prius, har vi gjort oss noen erfaringer med drivstofforbruket. Prius Plug-in er typegodkjent med et forbruk på 0,1 l per mil, mens Prius ligger på 0,3 l per mil. Det oppsiktsvekkende lave utslippet til Prius Plug-in, og andre plug-in-modeller er basert på at 60-80* prosent av kjøringen er elektrisk i den offisielle kjøresyklusen. For å komme i nærheten av det oppgitte forbruket må man lade bilen en eller flere ganger daglig og sjelden kjøre lange turer.

Tenk over hvor lange kjøreturene dine er. Har du lademuligheter der du bor og der du jobber, og kommer du til å lade hver dag? Dersom du kjører en del lange turer og ikke får ladet daglig, vil forbruket være relativt likt for en Prius Plug-in Hybrid og en Prius Hybrid. Vi erfarer at det er flere kunder som ikke klarer å oppnå et virkelig forbruk i nærheten av det oppgitte forbruket på plug-in hybrider, fremfor hybrider.

3. Plass og vekt

Et batteri i en plug-in hybrid vil være større og tyngre enn batteriet i en hybrid. Dette gir lengre elektrisk rekkevidde. På den andre siden medfører et stort batteri mindre bagasjeplass. Dessuten kan den økte batterivekten påvirke kjøreegenskapene i en negativ retning.

Her kan det være lurt å ta en vurdering på hvor mye plass du har behov for. Trenger du ofte å ha med deg mye bagasje vil en hybrid være et bedre valg enn en plug-in hybrid.

Styrker og svakheter

Tenker du igjennom punktene som vi har gått igjennom her, har du et godt grunnlag for å finne ut hvilken teknologi som passer deg best. Hvordan du bruker bilen din og kjøremønsteret ditt bør avgjøre hvordan bil du velger da den ne teknologien ikke nødvendigvis er bedre enn den andre.

Helt til slutt, styrker og svakheter ved de ulike teknologiene:

HYBRID
Styrker Svakheter

  • God plass
  • Lav vekt
  • Lavt forbruk uten behov for lading
  • Kortere elektrisk rekkevidde
PLUG-IN HYBRID
Styrker Svakheter
  • Høyere ytelse (for noen modeller)
  • Lengre elektrisk rekkevidde
  • Muligheter for å kjøre elektrisk på korte hverdagsturer
  • Lavere forbruk iht. offisiell typegodkjenning
  • Mindre bagasjeplass
  • Høyere vekt
  • Ingen forbruksfordel når elektrisk rekkevidde er oppbrukt
  • Betinger hyppig lading for å komme i nærheten av offisielle forbrukstall
  • Høyere pris

Lykke til med valget!

*Utslipp ift. andel elektrisk kjøring er modellavhengig.

Related links

Emner

Kontakter

June Karine Pedersen

June Karine Pedersen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef - Nordvik Gruppen AS 938 59 347

Relatert innhold

Vi lever for å skape gode opplevelser

Nordvik Gruppen er et familiekonsern som består av tre divisjoner: Bil og mobilitet, Finans og investering og Eiendom. Bedriften ble etablert i 1960 og eies av Alexander, Christian og Fredrik Nordvik. Konsernet hadde en omsetning på 1,8 milliarder kroner og solgte i underkant av 4000 nye- og brukte biler i 2022.

Nordvik Gruppen AS
Verkstedveien 1
8008 Bodø
Norge